Gdy bolą plecy, pomoże fizjoterapeuta

Gdy bolą plecy, ważna jest rozpoznanie przyczyny. Dlatego pierwsze kroki należy skierować do lekarza. Kiedy medyk postawi diagnozę, najczęściej kieruje pacjenta do fizjoterapeuty.

rehabilitacja - ból kręgosłupa

Ból pleców to bardzo ogólne określenie. Ból ten może mieć różne pochodzenie i dotykać różnych partii pleców. Nie sposób w jednym wpisie opisać wszystkich dolegliwości bólowych pleców. Odniosę się więc do jednej z najczęściej występujących - bólu kręgosłupa.

Jak zbudowany jest kręgosłup?

fizjoterapia - budowa kręgosłupa

Blausen.com staff (2014). "Medical gallery of Blausen Medical 2014".

Kręgosłup zbudowany jest z 5 odcinków:

• szyjnego - zbudowanego z 7 kręgów szyjnych od C1 do C7,

• piersiowego - zbudowanego z 12 kręgów piersiowych od Th1 do Th12,

• lędźwiowego - zbudowanego z 5 kręgów lędźwiowych od L1 do L5,

• krzyżowego - zbudowanego z 5 zrośniętych kręgów krzyżowych,

• guzicznego - zbudowanego z 4 lub 5 zrośniętych kręgów guzicznych.

Każdy z nas ma 33 kręgi, a niektórzy nawet 34 kręgi kręgosłupa.

Kręgi kręgosłupa są zbudowane z trzonów kręgowych i łuków wyrostków. Elementy te połączone są krążkami międzykręgowymi (zwanymi potocznie dyskami) oraz stawami międzywyrostkowymi. Strukturę tę utrzymują więzadła kręgosłupa.

Kręgosłup jest garniturem utrzymującym górną część ciała w prawidłowej pozycji. Charakterystyczne wygięcia (lordoza szyjna, kifoza piersiowa oraz lordoza lędźwiowa) ułatwiają to zadanie, amortyzując wstrząsy i ograniczając siłę pionowego nacisku.

Co robić, gdy boli kręgosłup?

Ból kręgosłupa może być skutkiem schorzeń, wypadków oraz wad wrodzonych, ale może też być spowodowany naszą nieuwagą, czy nawet lenistwem. Z jednej strony mamy więc przyczyny bólu natury medycznej, m.in.: dyskopatia, wrodzone skrzywienie kręgosłupa, złamania, cukrzyca, półpasiec, artretyzm, zapalenie stawów, czy nowotwory.  Z drugiej strony na ból kręgosłupa możemy “zapracować” sami, np. nie dbając o prawidłową postawę zarówno w dzieciństwie, jak i w późniejszym wieku, dźwigając zbyt duże ciężary lub podnosząc ciężkie przedmioty w nieodpowiedni sposób, przeciążając kręgosłup np. w trakcie uprawiania sportu.

Bez względu na rodzaj bólu, jak i przypuszczalną przyczynę, należy skonsultować się z lekarzem. I to do niego powinniśmy skierować pierwsze kroki. W zależności od rodzaju schorzenia, odpowiedni będzie specjalista w dziedzinie ortopedii lub neurologii. Ostatecznie z gabinetu lekarskiego powinniśmy wyjść z kompletem wyników wykonanych badań oraz diagnozą co do rodzaju i stopnia dysfunkcji. Podstawą dalszych działań będą też zalecenia dotyczące metod leczenia oraz propozycje ćwiczeń.

Napisałem już dokąd w pierwszych krokach powinna udać się osoba z bólem kręgosłupa. A co potem? Zwykle lekarz podejmuje decyzję o konieczności przeprowadzenia zabiegów fizjoterapeutycznych. W gabinecie takim jak nasz - u fizjoterapeuty odbywa się rehabilitacja z zastosowaniem najskuteczniejszych technik.

Rehabilitacja u fizjoterapeuty - zabiegi na ból kręgosłupa

Zadaniem fizjoterapeuty jest przywrócenie pełnej sprawności pacjenta oraz zniwelowanie bólu towarzyszącego dysfunkcji. Rodzaj terapii, którą zastosuje rehabilitant jest zależny od zaleceń lekarskich, ale przychodząc do fizjoterapii możemy spodziewać się, że ten również zbada stan kręgosłupa zarówno w pozycji statycznej, jak i w ruchu. Poza tym przed rozpoczęciem zabiegów rehabilitant wykona testy funkcjonalne, sprawdzi jaki jest zakres ruchu i siła oraz zlokalizuje miejsce bólu. Na tej podstawie rozpocznie się terapia.

Terapia manualna

Terapia manualna jest bardzo pomocna w przypadku bólu krzyża, bólu lędźwiowego oraz bólu kości ogonowej.  W ramach terapii manualnej fizjoterapeuta koryguje ustawienie stawów międzykręgowych (dysków), zapobiegając w ten sposób uciskowi na nerwy rdzenia kręgowego. Rehabilitant może zastosować serię ucisków połączonych ze  specjalnego rodzaju chwytami oraz masażem.

Mimo, że czasem podczas terapii da się słyszeć rozmaite dźwięki, które pacjenci opisują jako “trzaski” lub “chrupnięcia” w okolicach kręgosłupa, to terapię manualną można polecić jako bardzo bezpieczną metodę walki z bólem kręgosłupa.

Kinezyterapia

Kinezyterapia zalecana jest praktycznie zawsze, ponieważ niewiele jest przeciwskazań. Wskazaniem są natomiast m.in.: osłabione mięśnie, niski zakres ruchomości, ból podczas wykonywania ruchu, zmiany zwyrodnieniowe, przebyte kontuzje, operacje.

Kinezyterapia to forma rehabilitacji poprzez ruch oraz wzmacnianie mięśni. Tą metodą leczy się bardzo wiele schorzeń mogących stanowić przyczynę bólu kręgosłupa, m.in.: wady postawy, zwyrodnienia stawów, choroby reumatoidalne, czy otyłość.

Wzmacnia się też mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie kręgosłupa we właściwej pozycji. Dzięki temu zapobiega się przeciążeniom oraz rozmaitym kontuzjom, będącym również źródłem bólu.

Kinesiotaping

Kinesiotaping to doskonała terapia w przypadku bólu kręgosłupa. Ten rodzaj terapii stosowany jest głównie w przypadku bólu górnej i dolnej części kręgosłupa oraz kończyn. Plastry, które są nanoszone podczas zabiegu na ciało umożliwiają normalizację napięcia mięśniowego, uśmierzają ból, poprawiają stabilizację stawów, wspomagają pracę naczyń krwionośnych i limfatycznych.

Sprawdź, co to jest kinesiotaping.

Fizykoterapia

Wśród zabiegów z zakresu fizykoterapii znajdują się m.in.:

leczenie prądem, w tym elektrostymulacja oraz jonoforeza, poza tym leczenie polem magnetycznym, laseroterapia, leczenie ultradźwiękami. Znakomite efekty przynosi też krioterapia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodach, które możemy zastosować, gdy boli kręgosłup, skontaktuj się z nami! Ośrodek Rehabilitacji Akson

Racibórz przy ul. Kolejowej 19
tel. 513-574-584