Kręgozmyk

Czym jest kręgozmyk i jak sobie z nim poradzić?

Wszystkiego dowiesz się TUTAJ!

Kręgozmyk (spondylolisthesis) polega na samoistnym przesuwaniu się jednego z kręgów względem kręgów sąsiadujących. Najczęściej kręgozmyk występuje w odcinku lędźwiowym pomiędzy kręgami L4-L5 lub L5-S1. Kręgi te przesuwają się najczęściej do jamy brzusznej. W wyniku kręgozmyku najczęściej dochodzi do uszkodzenia dysku na tym samym poziomie, skutkiem czego powstaje dyskopatia degeneracyjna.

Wyróżniamy 5 stopni kręgozmyku wg Meyerdinga:

• 1 stopień - ześlizg do 25%
  • 2 stopień - ześliżg 25-50%
  • 3 stopień - ześlizg 50-75%
  • 4 stopień - ześlizg 75-100%
  • 5 stopień - całkowity ześlizg kręgu (najczęściej towarzyszy temu przerwanie rdzenia kręgowego)

Rodzaje kręgozmyku:

• Kręgozmyk cieśniowy (węzinowy) - najczęściej u osób dorosłych, dochodzi do niego w wyniku przerwania węziny łuku kręgu, gdy słabnie jego połączenie z nasadami. Jest wynikiem złamania kompresyjnego, lecz bez urazu w badaniu
  • Kręgozmyk wrodzony (dysplatyczny) - najczęściej u dzieci, w wyniku nieprawidłowej budowy kręgów lub łuków
  • Kręgozmyk zwyrodnieniowy (degeneracyjny) - najczęściej u osób starszych, jest skutkiem naturalnych procesów starzenia
  • Kręgozmyk patologiczny - dochodzi do niego w wyniku zmian właściwości mechanicznych gości uwarunkowanych np. genetycznie
  • Kręgozmyk urazowy - powstaje w wyniku urazu, najczęściej u sportowców

Objawy kręgozmyku:

• Przykurcze i zaburzenia czucia w kończynach dolnych
  • Osłabienie siły mięśniowej
  • Rwa kulszowa
  • Zaburzenia wypróżniania
  • Zaburzenia chodu
  • Silny, rozległy ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej promieniujący do boków i do pośladków
  • Drętwienie kończyn dolnych
  • Stopniowe nasilanie się objawów bólowych

Diagnostyka kręgozmyku:

• Badanie podmiotowe i przedmiotowe
  • RTG
  • Rezonans magnetyczny

Leczenie kręgozmyku:

• Terapia manualna
  • Pinoterapia
  • Ćwiczenia wzmacniające i rozciągające
  • Leczenie farmakologiczne
  • Blokady okołokorzeniowe, nadtwardówkowe i do dysku
  • Leczenie operacyjne

Należy pamiętać, iż kręgozmyk ma charakter postępujący. Zatem jego objawy bólowe samoistnie nie przechodzą. Odpowiednią rehabilitacją, aktywnością fizyczną i ćwiczeniami jesteśmy w stanie opóźnić proces rozwoju kręgozmyku i zmniejszyć dolegliwości bólowe. Ważne jest badanie obrazowe aby wykluczyć lub potwierdzić kręgozmyk. W przypadku pewnych dolegliwości, leczenie operacyjne jest istotną formą leczenia.

Wskazania do leczenia operacyjnego:

• Nieustępujący ból i nasilająca się rwa kulszowa
  • Występowanie zaburzeń czucia, zaburzeń wypróżniania i parestezje
  • Postępujące osłabienie siły mięśniowej
  • Narastanie stopnia ześlizgu kręgu

Pamiętaj! Po operacji nie jest wskazane stosowanie leków przeciwzapalnych, gdyż hamują one gojenie się rany!

Czujesz któryś z powyższych objawów u siebie?

Nie czekaj! Zadzwoń do nas i umów się na wizytę!

513-574-584