Kolano biegacza - rehabilitacja

Kolano biegacza dotyka zarówno sportowców o długim stażu, jak i początkujących amatorów biegania. Jaka jest przyczyna kontuzji kolana u biegaczy i czy można wrócić do pełnej sprawności? A jeśli tak, to jak wygląda rehabilitacja?

Kolano biegacza to inaczej bolesna kontuzja stawu kolanowego spotykana zwykle u osób aktywnych fizycznie. Jak do niej dochodzi? I jak wygląda rehabilitacja?

fizjoterapia kontuzje kolana

Rehabilitacja kolana biegacza - wszystko, co musisz wiedzieć

Kiedy ból kolana uniemożliwia bieganie, a co gorsza, ogranicza codzienne funkcjonowanie, można przypuszczać, że jest to kontuzja zwana kolanem biegacza. W takim przypadku należy skonsultować się ze specjalistą. W przeciwnym razie ból może towarzyszyć nam przez długie miesiące, a jego objawy nie ustąpią samoistnie. Tu konieczna jest rehabilitacja.

Objawy kolana biegacza - jak rozpoznać tę kontuzję

Kolano biegacza to inaczej ból (niekiedy bardzo ostry) w okolicy kolana, który pojawia się głównie podczas intensywnego zginania kolan, np. wchodzenia i schodzenia po schodach, kucania, czy biegania. Warto wspomnieć, że nie tylko duża aktywność fizyczna jest odpowiedzialna za kolano biegacza. Również długotrwałe siedzenie ze zgiętymi nogami lub częste noszenie butów na wysokich obcasach może być przyczyną tej dolegliwości.

Oprócz bólu, kolano biegacza może objawiać się blokadą stawu kolanowego, chrobotaniem struktur wewnątrz stawu, a nawet opuchlizną stawu.

Kolano biegacza - przyczyny

Do kontuzji zwanej kolanem biegacza dochodzi przez nadmierne obciążenie struktur kolanowych. Intensywny ruch i eksploatacja stawów kolanowych powodują serię mikrourazów w obrębie kolan. To one wywołują rozlany, lecz silny ból.

Dolegliwości nie można ignorować. Jak wspomniałem, pozostawienie kontuzjowanej nogi samej sobie z pewnością nie skończy się dobrze. Nie dość, że struktury stawu kolanowego nie zregenerują się same, to mogą one ulec dalszej destrukcji. Co zatem robić?

Pierwszym krokiem w rehabilitacji kolana jest ograniczenie aktywności fizycznej, w szczególności zaprzestanie treningów biegowych. Należy też unikać wchodzenia po schodach, kucania, siadania z podkurczonymi nogami, etc.

Konieczna jest konsultacja z ortopedą. To on zdecyduje o dalszej rehabilitacji i leczeniu farmakologicznym (ewentualnie o leczeniu operacyjnym).

Zwykle zasadniczą częścią leczenia jest rehabilitacja w gabinecie fizjoterapeuty.

Rehabilitacja kolana biegacza

Fizjoterapeuta może zastosować zabiegi fizykoterapeutyczne zapobiegające obrzękom i ograniczające stany zapalne. Do najczęściej stosowanych zabiegów tego typu należy krioterapia. Poza tym zaleca się jonoforezę.

Specjalista będzie też starał się regenerować staw kolanowy przez magnoterapię, laseroterapię lub zabiegi z użyciem ultradźwięków.

rehabilitacja kolana kinezytaping

Bardzo pomocny jest też kinezytaping - plastrowanie kolana, które ma na celu wzmocnienie rzepki kolanowej i zapobiega ewentualnym dalszym kontuzjom uszkodzonego kolana.

Lubianym przez pacjentów zabiegiem są masaże miękkich struktur kolana. Pomagają one poprawić ukrwienie i odżywienie tkanek stawu kolanowego.

Sprawdź zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane w Akson Rehabilitacja w Raciborzu